Fælles læringsaktiviteter

Morgensang: Hver dag starter med samling i salen. Her er morgensang et vigtig og helt fast punkt på dagsordenen

Matrostjanser: Matrostjanser er udtryk for praktiske opgaver i skolen, som varetages af børnene. Hver klasse har samfundspligter, f.eks. - tømme papirkurve - oprydning, lettere rengøring, organisering af ting, samle skrald osv.

Store Forestilling: Over to uger forvandles hele skolen til et stort teater. Børn og voksne arbejder sammen om at skabe en forestilling. Der er skuespillere, musikere, scenefolk, teknik, medier m.v. Det hele kulminerer med en stor forestilling for børnenes familier. Der er sang, musik, fascinerende scenografi og flotte kostumer.

Lejrskole: Hele skolen tager på lejrskole en gang om året. Lærerne har udarbejdet en Lejrskoleplan, der sikrer at stederne er egnede til de forskellige klassetrin. Lejrskolerne bygger på en idé, der tager udgangspunkt i lokalitet, natur og kultur. I de større klasser er det hensigten at knytte et internationalt, sprogligt og kulturelt element sammen med lejrskole-ideen. Det er tanken, at vi i løbet af barnets ti år ombord, kommer landet rundt og ud til forskellige typer af natur.
Eksempler: Fjerritslev, Allinge-Sandvig/Bornholm, Sønderborg, Ålborg, Odense, Haderslev, Skagen, Esbjerg, Falster og mange andre steder.